BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, June 23, 2011

bab 2~selamat mebaca~

" cepat lah sikit siap tu!"

Ujar ummi dengan tegas untuk menyuruh Qaniah cepat bersiap. Pada hari itu mereka sekeluarga akan pergi bercuti di Tanjung Balau.Kakak Qaniah,Aisyah sudah lama bersiap.Tinggal tunggu Qaniah yang mandi berejam-rejam.Memang lagaknya menyakitkan hati.tapi,apa nak buat,dah memang perangai hakiki dia macam itu.

ahli keluarganya telah bersedia di dalam kereta.hanya tunggu masa nak bergerak sahaja.mereka seronok bukan main.apa taknya,mereka sangat jarang berkumpul.percutian itu pun,tidak kesemua ahli keluarganya pergi bersama.kakak kedua yang lebih mesra dipanggil angah dan abang tunggalnya,Baim belajar di Mesir.Mengambil jurusan pendoktoran.rindu memang rindu.tapi,memang sudah itu cita-cita mereka. tak boleh buat apa dah.apabila bercerita tentang mereka yang sedang bergelumang dengan ilmu di mesir,pasti ada di kalangan ahli keluarganya yang menitiskan air mata rindu kepada mereka.

Qaniah menggelamun sambil melihat keindahan dalam perjalanan ke Tanjung Balau.alunan selawat dan qasidah oleh kumpulan inteam dan unic memecah susana.kadang kala,terdengar suara Qaniah mengikut sama berselawat.dia memang suka bernasyid.lebih lebih lagi apabila nasyid yang didendangkan boleh mendatangkan pahala kepadanya.boleh dikatakan,dia memang tidak tahu lagu terbaru pop,hits,balada,rock.semua dia tak tahu.yang dia tahu hanyalah tentang perkebangan kumpulan nasyid di malaysia.lagu inggeris?dia hanya tahu satu lagu.lagu apa?mestilah lagu you raise me up-westlife.

suara umminya mengakhiri lamunannya.

"adik,nanti ambil gambar ya masa kita lalu di jambatan yang cantik tu?"
qaniah tidak membantah.dia hanya menurut.

tiba sahaja di Tanjung Balau,mereka mencari tempat letak kereta.semua mata meninjau-ninjau di kawasan tempat letak kereta itu.tiba di suatu tempat yang redup,ummi telah memberi isyarat untuk masuk ke petak itu.namaun,ada kereta yang hendak melalui jalan itu.ummi memberi laluan.tiba tiba,satu kereta perodua Viva memberi isyarat untuk masuk ke petak yang sama.abi cepat-cepat menekan hon supaya kereta itu menghentikan keretanya.namun pemandu kereta itu membuat muka selamba.wajah ahli keluarga Qaniah masam mencuka.
-akan bersambung esok-

0 comments: