BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, April 7, 2011

devotees & album berjalan tanpa henti

Assalamu'alaikum

Apa khabar semua? Mudah-mudahan sihat dan happy selalulah ye ^^ Posting kali ni nak bercerita sedikit tentang album terbaru Devotees, Berjalan Tanpa Henti yang bakal menjengah pasaran tidak berapa lama lagi. BAKAL?? Asyik bakal je, bila nak betul-betul release ni?? Hehe, ok.. Bawak bersabar semua. Kita kan hamba yang merancang sedangkan Allah lebih tahu jalan ceritanya.

Untuk pengetahuan semua album Devotees sedang dalam proses cetakan awal dan kenapa jadi lambat ni?? Firstly saya nak peminat-pemninat semua yang dah lama menantikan album ni untuk sama-sama fahami susah payah dan fasa-fasa yang kami harus lalui dalam menghasilkan album ini.

Untuk pengetahuan semua, ini merupakan pertama kali Devotees bergerak sendiri mengumpulkan material serta menguruskan hal-hal berkaitan proses penghasilan album. Memanglah saya sendiri secara peribadi sudah pernah menerbitkan album mini motivasi Devotees dan album koleksi nasyid indie vol. 1 serta beberapa album artis nasyid lain, tetapi itu semuanya secara underground, atau erti kata lain tak perlu ada hologram, tak perlu ada kontrak dengan syarikat edaran, tak perlu ada promosi yang hebat, tak perlu berurusan dengan banyak lagi badan-badan berkaitan, dan macam-macam lagi.

Devotees pernah menghasilkan album penuh berjudul Devotees pada tahun 2005 di mana itulah titik tolak perjalanan kami di persada seni tanahair. Masa itu semuanya siap diuruskan dan kita hanya perlu datang recording, tunggu album release, dan pergi show sahaja. Semua proses penghasilan album pada masa itu digerakkan oleh syarikat rakaman. Pendek kata, memang tak cerdik lah kami waktu tu tentang selok belok semua perkara ini.

Devotees mula bekerjasama dengan EZ Qurban Sdn Bhd sejak tahun 2008 di mana kami secara rasmi menjadi duta EZ Qurban dan telah diberikan peluang turut serta dalam program Kembara Korban yang diadakan di Kemboja. Di Kemboja kami juga berpeluang mengadakan persembahan di hadapan rakyat tempatan dan para peserta program tersebut. Sejak dari itu, tahun-tahun berikutnya menyaksikan kami terus-terusan diberikan kepercayaan untuk membawa nama Devotees dan EZ Qurban ke negara tersebut.

Tahun 2010 memberikan kami semangat yang baru apabila CEO EZ Qurban Sdn Bhd, Ust Azhar telah bermurah hati menjadi penaja untuk album ke-2 Devotees memandangkan Devotees telah hampir 5 tahun sunyi tanpa album penuh. Sepanjang tahun inilah kami giat mengumpulkan material, mencari contact number music arranger, studio, para sessionist untuk live music, jurutera mixing, photographer, pengedar album, dan lain-lain. Dari situ kami mula belajar susah payah untuk menghasilkan album ini.

Devotees lebih selesa menonjolkan bakat dan karya sendiri dalam menghasilkan buah tangan ke 2 ini apabila album ini menampilkan sebahagian besar lagu-lagu ciptaan anggota Devotees sendiri iaitu adi akmal dan saya. Devotees juga memberikan kepercayaan kepada saya untuk design cover album dan saya secara keseluruhannya bertindak selaku pengurus produksi untuk album Berjalan Tanpa Henti ini.

Sehingga ke saat ini kami sedang menantikan proses mendapatkan hologram dan kod caller ringtones (CRT) untuk dimuatkan dalam inlay album.

Mudah-mudahan segalanya akan berjalan lancar walaupun seringkali tersasar tarikh, namun insyaAllah album ini akan berada di pasaran juga. Terima kasih kerana membaca, bersabar menantikan kehadiran album kami, dan terima kasih juga kerana turut sama mempromosikan Berjalan Tanpa Henti. Assalamu'alaikum :-)

di copy paste dari blog akhi halim devotees.....hihihihihi.....

0 comments: